Aktuality Aktuálny graf

Jaguar predáva oveľa viac áut ako sa čakalo, potrebuje rýchlo rozšíriť výrobu

Nové registrácie áut v EÚ vzrástli v novembri oproti vlaňajšku o 13,7 % na takmer 1,1 milióna kusov – britsko-indická automobilka predala až o 70 percent vozidiel viac.

Nové registrácie áut v EÚ vzrástli v novembri oproti vlaňajšku o 13,7 % na takmer 1,1 milióna kusov – britsko-indická automobilka predala až o 70 percent vozidiel viac.

Predaj áut v Európskej únii (EÚ) na jeseň výrazne rastie. Európsky automobilový trh už pravdepodobne strávil aféru Volkswagenu s manipuláciami so softvérom ovládajúcim emisie výfukových plynov a spotrebu.

V novembri v EÚ zaregistrovali vyše milióna nových áut, len o málo menej, ako v októbri, uvádza Zväz európskych výrobcov áut ACEA. To je o 13,7 % viac ako v rovnakom mesiaci vlani. V novembri sa predaj v EÚ zvýšil už 27. mesiac po sebe. Tempo rastu sa výrazne zrýchlilo po októbrovom pribrzdení na rast o slabých 2,9 %.

V novembri výrazne expandovali všetky veľké, najmä však juhoeurópske trhy. Odbyt v Španielsku vyskočil o 25,4 %, v Taliansku o 23,5 % a Francúzsku o 11,3 %. V Nemecku vzrástol o 8,9 % a v Británii sa po októbrovom poklese zvýšil o 3,8 %. Na Slovensku sa v novembri zaregistrovalo takmer sedem tisíc áut – o štvrtinu viac, ako za rovnaký mesiac pred rokom. Od začiatku roka je to už 70-tisíc áut, čo sedempercentný nárast.

Za prvých 11 mesiacov tohto roka počet registrácií nových áut v EÚ stúpol o 8,7 % na 12 603 855. To znamená, že predaj od začiatku roka do konca novembra už prekonal odbyt za celý rok 2014. Z významných značiek najviac zvýšili predaj Daimler a Ford, nasledovaní Oplom a Fiatom. Prudký nárast predaja o 70 percent zaznamenal z menších značiek Jaguar, výrazne si polepšili aj Mazda, Suzuki, Honda alebo Volvo.

Skupina Volkswagen zvýšila v novembri predaj oproti novembru 2014 o vyše štyri percentá, najviac sa z jej značiek presadzovala Škoda, ktorá v novembri predala v EÚ 47 770 vozidiel – takmer o dvanásť percent viac ako vlani. Celá skupina VW predala tento rok v EÚ už vyše tri milióny áut – o šesť percent viac ako vlani.

Francúzska skupina Peugeot Citroen predala v EÚ od začiatku roka 1,33 milióna vozidiel, skupina Renault 1,2 milióna vozidiel a americký Ford vyše 920-tisíc osobných áut. Opel ich dodal na trh takmer 860-tisíc a BMW 812-tisíc. Takmer 800-tisíc sa zaregistrovalo áut zo skupiny FIAT, ďalšími 736-tisícami prispel nemecký Daimler známy značkou Mercedes.

Toyota dodala v EÚ 525-tisíc vozidiel, Nissan takmer presne pol milióna, Hyundai a Kia spolu zhruba 770-tisíc áut. Zaujímavý je prudký rast skupiny Jaguar Land Rover, ktorá zatiaľ v EÚ tento rok zaregistrovala už 160-tisíc áut, o takmer štvrtinu viac ako vlani. Aj to ju tlačí k rýchlej výstavbe nových kapacít, ktoré sa chystá budovať v Nitre.

Grafy: ACEA a PAS

 

V prípade ak máte za to, že činnosť PAS je prospešná, podporte nás príspevkom, hoc vo výške kávy v centre Bratislavy, prostredníctvom https://pas.darujme.sk/2893/ alebo na náš účet IBAN:SK 5283 3000 0000 2201 4356 91

O autorovi

Avatar

PAS

Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) je asociácia sui generis združujúca podnikateľov a tretí sektor založená na princípoch etickosti, otvorenosti, principiálnosti, solidárnosti a zákonnosti.

Hlavným cieľom PAS je skvalitňovanie formálnych a neformálnych pravidiel podnikateľského prostredia v Slovenskej republike v kontexte celospoločenského rozvoja, pre všetkých podnikateľov bez rozdielu.