Aktuality Aktuálny graf

Predaj v obchodoch mierne rastie, viac sa kupujú najmä technológie a pohonné hmoty

Rekordne vysoká spotrebiteľská dôvera sa nepremietla aj do zrýchlenia rastu maloobchodných tržieb. Na odbyt idú skôr dlhodobejšie tovary ako autá alebo infokomunikačná technika.

Rekordne vysoká spotrebiteľská dôvera sa nepremietla aj do zrýchlenia rastu maloobchodných tržieb. Na odbyt idú skôr dlhodobejšie tovary ako autá alebo infokomunikačná technika.

Tržby v maloobchode sa v januári medziročne zvýšili o 0,5 %. Súviselo to najmä s rastom tržieb v maloobchode s potravinami, nápojmi a tabakom o 20,4 %, s pohonnými látkami na čerpacích staniciach o 10 %, s infokomunikačnou elektronikou o 14 %.

Predaj v najväčšej skupine – supermarketoch sa medziročne zdvihol o necelé percento, v obchodoch pre domácnosť (domáce potreby, drogérie, nábytok a podobne) dokonca klesol o vyše päť percent, v špecializovaných predajniach (oblečenie, obuv) o 1,3 percenta.

Tržby v ubytovaní sa v januári oproti vlaňajšku výrazne zvýšili o osem a pol percenta, stravovacie služby narástli o takmer štyri percentá. Informoval o tom Štatistický úrad SR.

Podľa analytika Unicredit Bank Ľubomíra Koršňáka sklamali tento rok povianočné výpredaje, maloobchodné tržby bez predaja áut sa totiž v januári v porovnaní s decembrom minulého roka prepadli až o 1,4% (sezónne očistené), dynamika ich medziročného rastu sa spomalila z decembrových 2,7% len na 0,5%.
Januárové tržby tak nepríjemne prekvapili, rekordne vysoká spotrebiteľská dôvera sa nepremietla aj do zrýchlenia rastu maloobchodných tržieb. Na druhej strane sa rastúca spotrebiteľská dôvera slovenských domácnosti naďalej pozitívne prejavuje na dlhodobejších väčších investíciách, ako je napríklad kúpa nového auta, vysvetľuje Ľ. Koršňák.
V januári podľa jeho slov klesali tržby najmä obchodníkom v nepotravinovom segmente. S povianočnými výpredajmi mohli byť ako tak spokojní jedine predajcovia infokomunikačnej techniky, ktorých tržby po zohľadnení sezóny medzimesačne mierne vzrástli a vďaka nízkej minuloročnej porovnávacej báze sa dynamika ich medziročného rastu zrýchlila až na 14,0%. Tržby obchodníkom v ostatných nepotravinových segmentoch v januári klesali, najvýraznejšie predajcom tovaru pre domácnosť až o 5,4% medziročne.
Na druhej strane tržby v potravinovom segmente aj v januári mierne rástli. Relatívne stabilné tržby vykazujú predajne s prevahou potravín (najmä obchodné reťazce a veľkoplošné predajne), ktorých tržby sa medziročne zvýšili o 0,9%. Aj v januári bol pritom pozorovateľný dlhodobejší trend rastúceho záujmu spotrebiteľov o malé špecializované predajne s potravinami, ktoré vykázali až 20% medziročný nárast tržieb.
Naďalej však platí, že drvivá väčšina tržieb v potravinovom segmente aj napriek tomu stále pochádza z veľkoplošných predajní obchodných reťazcov, keď podiel malých špecializovaných predajní sa stále pohybuje len na úrovni okolo 5 až 6%.
V posledných mesiacoch pomerne dynamicky rastú aj tržby z predaja pohonných hmôt. Nižšia cena ropy na svetových trhoch opäť „rozjazdila“ aj Slovákov, v januári tržby na benzínových pumpách po očistení o cenové vplyvy opäť vykázali dvojcifernú dynamiky medziročného rastu (v stálych cenách o 10,0%). Nárast objemu predaja pohonných hmôt pocíti pozitívne aj štátny rozpočet cez vyšší výber spotrebných daní.
Lepšiu kondíciu slovenských domácnosti v poslednom období a odvahu realizovať aj väčšie investície naďalej potvrdzujú tržby z predaja a údržby áut – dynamika ich medziročného rastu ostala blízko rekordných úrovni aj v úvode tohto roka, keď sa v januári zrýchlila na 22,4% (tržby zo samotného predaja áut boli vyššie dokonca takmer až o tretinu). S nástupom zimnej turistickej sezóny sa na prelome rokov opäť zrýchlil aj rast tržieb domácich hotelierov – medziročný rast ich tržieb sa v januári zrýchlil z 6,6% až na 8,5%.
 
Pozitívny vývoj na trhu práce a rastúce príjmy domácností, nízke úrokové sadzby a chýbajúca inflácia by mali v úvode tohto roka pôsobiť v prospech rastu spotreby domácnosti. Očakávame teda, že slabšie januárové čísla maloobchodných tržieb by mohli byť len krátkodobým výkyvom a dynamika medziročného rastu tržieb by sa v nasledujúcich mesiacoch mohla opäť zrýchľovať k úrovniam okolo 3%, myslí si analytik Unicredit Bank.
 

V prípade ak máte za to, že činnosť PAS je prospešná, podporte nás príspevkom, hoc vo výške kávy v centre Bratislavy, prostredníctvom https://pas.darujme.sk/2893/ alebo na náš účet IBAN:SK 5283 3000 0000 2201 4356 91

O autorovi

Avatar

PAS

Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) je asociácia sui generis združujúca podnikateľov a tretí sektor založená na princípoch etickosti, otvorenosti, principiálnosti, solidárnosti a zákonnosti.

Hlavným cieľom PAS je skvalitňovanie formálnych a neformálnych pravidiel podnikateľského prostredia v Slovenskej republike v kontexte celospoločenského rozvoja, pre všetkých podnikateľov bez rozdielu.