Aktuality Články Tlačové správy

Prieskum PAS a INEKO k návrhu odvodu pre obchodné reťazce

Napísal PAS

tlačová správa

20.11.2018

Podnikatelia sú proti novému odvodu pre obchodné reťazce a nesúhlasia ani s dôvodmi, pre ktoré má byť zavedený

Chystaný odvod pre obchodné reťazce povedie k zdraženiu potravín. Myslí si to 95 % zo 139 podnikateľov, ktorí sa v prvej polovici novembra zúčastnili rýchleho prieskumu názorov. Išlo o firmy všetkých veľkostí a zo všetkých krajov Slovenska.

Anketu zorganizovala Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) v spolupráci s inštitútom INEKO v reakcii na návrh poslancov SNS. Podľa návrhu majú obchodné reťazce platiť štátu osobitný odvod vo výške 2,5 % z ročného čistého obratu. Navrhovatelia chcú, aby štát z výnosov podporoval domáce produkty a zabezpečil tak potravinovú sebestačnosť Slovenska, alebo sa k nej čo najviac priblížil.

S názorom, že odvod je správnym nástrojom na dosiahnutie cieľa – potravinovej sebestačnosti – nesúhlasí 91 % respondentov. S tým, že príčinou problémov v poľnohospodárskej prvovýrobe sú obchodné reťazce, nesúhlasí vyše 80 % respondentov.

Spolu 87 % podnikateľov považuje zavádzanie daní a odvodov vybraným subjektom s cieľom uprednostniť, respektíve podporiť inú skupinu subjektov v hospodárstve za nesprávne, najmä vzhľadom na ústavný záväzok chrániť a podporovať hospodársku súťaž (čl. 55 ústavy).

Väčšina odpovedajúcich považuje odvod za daň (57 %), deformáciu trhu (55 %) alebo diskriminačné opatrenie (50 %). Výrazná menšina podnikateľov považuje odvod za správne riešenie problémov v poľnohospodárstve (6 %), pomoc prvovýrobcom (5 %), alebo systémové opatrenie (4 %).

Napriek negatívnemu hodnoteniu si menšina respondentov (36 %) myslí, že odvod povedie k odchodu niektorých reťazcov z trhu a teda k zhoršeniu hospodárskej súťaže. Väčšina (64 %) s týmto názorom nesúhlasí.

Ako uviedol jeden z respondentov: „Domácich podnikateľov v potravinárstve, medzi ktorých patríme, trápi najmä vysoké odvodové a daňové zaťaženie vo všeobecnosti. Individuálne opatrenia len zbytočne deformujú trh a dotknuté subjekty si aj tak nájdu spôsob svoju hospodársku silu ukázať.“

Celý prieskum vrátane grafov si môžete pozrieť TU.

V prípade otázok som Vám k dispozícii.

S úctou a prianím pekného dňa,

Podnikateľská aliancia Slovenska

Bratislava, 20.11.2018

Informáciu pripravil: Peter Serina, Výkonný riaditeľ PAS
tel.: mobil: 0948 223 508
mail: pas@alianciapas.sk

O autorovi

PAS

Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) je asociácia sui generis združujúca podnikateľov a tretí sektor založená na princípoch etickosti, otvorenosti, principiálnosti, solidárnosti a zákonnosti.

Hlavným cieľom PAS je skvalitňovanie formálnych a neformálnych pravidiel podnikateľského prostredia v Slovenskej republike v kontexte celospoločenského rozvoja, pre všetkých podnikateľov bez rozdielu.

Leave a Comment