Ekonomický sentiment na Slovensku sa vo februári tohto roka stále udržal v pozitívnom pásme. Podľa Štatistického úradu SR stúpol o 2,4 bodu, podľa NBS o desatinu na 102,6 bodu. Je to tak najmä vďaka pozitívnemu vývoju v službách a čiastočne aj v obchode.
Podľa Národnej banky sa indikátor ekonomického sentimentu SR vo februári medzimesačne viac-menej nezmenil. Výraznejšiu zmenu nálad zaznamenal iba sektor služieb, kde sa obnovilo priaznivé vnímanie dopytu.
V ostatných sektoroch sa dôvera príliš nezmenila. Mierne sa zlepšila v maloobchode. V priemysle, stavebníctve a medzi spotrebiteľmi mierne poklesla. Indikátor ekonomického sentimentu SR tak zotrval viac-menej na úrovni predchádzajúceho mesiaca – 102,6 bodu.
Najvýraznejšie vzrástla dôvera v službách v dôsledku pozitívneho hodnotenia dopytu po službách, a to najmä v ubytovacích a stravovacích, administratívnych službách, ako aj finančných a poisťovacích činnostiach. V maloobchode sa dôvera zlepšila vďaka priaznivým očakávaniam ďalšieho vývoja podnikania.
Za miernym poklesom dôvery v priemysle stojí predovšetkým rast zásob priemyselných výrobkov. Za vysoký považujú stav zásob najmä vo výrobe motorových vozidiel, chemikálií a chemických produktov, či v spracovaní dreva. Dôvera v stavebníctve sa nezmenila. Atmosféra medzi spotrebiteľmi sa mierne zhoršila vplyvom negatívnejších očakávaní vo všetkých zložkách indexu, mimo predpokladaného vývoja úspor domácností, analyzuje Henrieta Cagaňová z NBS.
Výrazný pokles ukazovateľov ekonomických nálad v eurozóne, ale najmä v Nemecku, zatiaľ podnikateľom a spotrebiteľom na Slovensku neubral na optimizme. Priaznivý vývoj indikátora naznačuje pokračovanie rastu slovenskej ekonomiky v 1. štvrťroku 2016 v súlade s predpokladmi. Očakávania zamestnávateľov pokiaľ ide o nábor nových zamestnancov sú optimistické vo všetkých sektoroch, ale najmä v maloobchode.
Zvýšený stav zásob priemyselných výrobkov a mierny pokles objednávok v priemysle hlási aj Štatistický úrad, indikátor dôvery tam preto poklesol podobne ako v stavebníctve, kde sa dokonca dostal na zápornú hodnotu 12 pre nepriaznivejšie hodnotenia úrovne objednávok, či očakávanej zamestnanosti.
Podnikateľská aliancia Slovenska je presvedčená, že slovenská ekonomika postupne stratí dynamiku, ktorú jej priniesol silný dopyt po automobiloch a elektronike v zahraničí, ako aj masívny prílev eurofondov najmä do výstavby diaľnic, železníc a ďalších stavieb. Najväčšie krajiny Európskej únie budú stále viac bojovať s nízkym hospodárskym rastom, čo zníži ich dopyt po výrobkoch slovenského priemyslu.
Slovensko už navyše prestáva byť krajinou nízkych výrobných nákladov, pretože sa zahraničným investorom pri nízkych mzdách nedarí nájsť dostatok pracovníkov na rozširovanie ich prevádzok. Ak sa ekonomika bude spoliehať len na automobilky a nezačne sa viac zameriavať na rozvoj služieb a inovatívneho, vyspelého priemyslu, ktorý dokáže poskytnúť aj vyššie mzdy, stratí svoju atraktivitu pre investorov. Slovensko by tak mohlo ostať krajinou, kde sa budú umiestňovať iba manuálne náročné prevádzky s nízkou pridanou hodnotou, pretože náročnejšie práce nebude schopné zvládnuť, myslí si výkonný riaditeľ PAS Peter Kremský.
Podnikatelia zverejnili svojich Desatoro požiadaviek pre politikov
Úlohou vlády by podľa neho malo byť znížiť administratívnu náročnosť a zjednodušiť život malým a stredným podnikateľom, ale aj väčším firmám, čím by im ušetrila náklady na byrokraciu. Ušetrené peniaze by firmy mohli využiť na investície, vytvorenie nových pracovných miest alebo aj zvýšenie platov. Pritiahli by tak späť na Slovensko aj státisíce ľudí, ktorí pracujú radšej v zahraničí. Ide často o vzdelaných, jazykovo zdatných a skúsených pracovníkov, ktorých by zahraniční investori dobre zaplatili aj na Slovensku.
V zahraničí pracuje vyše 300-tisíc Slovákov, len málokto sa chce vrátiť domov
V posledných rokoch sa nové pracovné miesta na Slovensku vytvárajú najmä v službách, je ich niekoľkokrát viac ako v priemysle a ďalších odvetviach. Ide najmä o administratívne, poradenské, servisné a finančné služby, IT priemysel, ako aj ubytovanie a stravovanie. Nové pracovné miesta vznikajú najmä v spoločnostiach, ktoré poskytujú svoje služby na diaľku zahraničným klientom po celom svete, hovorí P. Kremský.