V prvom štvrťroku 2014 boli hodnotené tri opatrenia schválené v Národnej rade SR v sledovanom období. Všetky tri získali pozitívny rating, čo znamená, že podľa podnikateľov sú skôr prínosom pre ďalšie podnikanie na Slovensku.
Najvyšší rating získala novela zákona o ochrane osobných údajov, ktorá zjednodušila a uľahčila niektoré požiadavky pri plnení povinností v rámci procesu spracúvania osobných údajov fyzických osôb zo strany podnikateľov. Okrem iného zrušila povinnosť prevádzkovateľa vypracovať bezpečnostnú smernicu a znížila pokuty za nedodržanie zákona.
Ako druhý v poradí skončil v hodnotení zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, ktorý bol prijatý s cieľom podrobnejšie upraviť informačné povinnosti predávajúceho a rozšíriť formálne požiadavky na zmluvy medzi predávajúcim a kupujúcim. Podrobnejšie sa upravil aj postup pri uplatnení práva spotrebiteľa na odstúpenie od zmluvy. Zákon predlžuje lehotu na odstúpenie od zmluvy zo 7 na 14 dní. Zároveň sa sprísnil telefonický a podomový predaj.
Tretím opatrením bola novela zákona o správe daní, ktorou sa zaviedol inštitút záväzného stanoviska k uplatňovaniu daňových predpisov. Novela ďalej zmenila pravidlá týkajúce sa zverejňovania informácii o daňových subjektoch porušujúcich zákon alebo neplniacich si daňovú povinnosť.
Opatrenia hodnotené podnikateľmi za 1. štvrťrok 2014 | Miera súhlasu | Koeficient dôležitosti | Rating | |
[-3;3] | (%) | [-300;300] | ||
1. | Novela zákona o ochrane osobných údajov | 1,18 | 50 % | 58,46 |
2. | Zákon o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na diaľku | 0,82 | 30 % | 24,89 |
3. | Novela zákona o správe daní (daňového poriadku) | 0,46 | 39 % | 18,05 |
Rebríček hodnotených zákonov a opatrení od začiatku aktuálneho volebného obdobia
Archív
Podnikatelia každý štvrťrok hodnotia, aký vplyv na podnikateľské prostredie majú vybrané zákony, o ktorých v danom období hlasovali poslanci Národnej rady SR. Vybrané zákony a opatrenia sú hodnotené dvoma ukazovateľmi. Prvým je miera súhlasu podnikateľov s daným zákonom. Druhým je koeficient dôležitosti daného zákona pre podnikateľské prostredie alebo pre chod ekonomiky. Výsledným ukazovateľom je rating, ktorý je súčinom miery súhlasu a koeficientu dôležitosti a kvantifikuje prínos k zlepšeniu, resp. k zhoršeniu podnikateľského prostredia.