Index podnikateľského prostredia ďalej klesá, tentoraz ho najviac stlačil nedostatok pracovných síl, zle fungujúci štát a zbytočné administratívne zaťaženie.
Na Slovensku sa podniká stále ťažšie. V štvrtom kvartáli roku 2017 sa podnikateľské prostredie dokonca oproti minulosti zhoršilo ešte výraznejšie. Vyplýva to z pravidelného prieskumu Podnikateľskej aliancie Slovenska. Index podnikateľského prostredia, ktorý vzniká na základe hodnotenia podnikateľov dosiahol úroveň 47,5 bodu, oproti poslednému hodnoteniu klesol o 2,20 %.
Najväčší prepad oproti poslednému prieskumu zaznamenal indikátor Zrozumiteľnosť, použiteľnosť a stálosť právnych predpisov, ktorého pokles bol najvýraznejší od 2. polovice roka 2016 (-5,40%). V minulom období pritom klesol len o necelé tri percentá. Celkovo podnikateľské prostredie najviac trápi nedostatok pracovných síl. Tento indikátor podnikatelia ohodnotili najnegatívnejšie a oproti posledným prieskumom sa stále zhoršuje (-7,26 %).
Pozn.: Čím vyšší stĺpec nad nulovou osou, tým vyššia spokojnosť podnikateľov s vývojom podnikateľského
prostredia v danom štvrťroku a naopak. Dáta ku grafu uvádzame na konci tlačovej správy
Z legislatívnych úprav si podnikatelia najviac ťažkajú na novelu zákona o účtovníctve, ako aj zákona o zdravotnej starostlivosti. Vyplýva to z hodnotenie noriem prijatých parlamentom na konci minulého roka, ktoré tiež bolo súčasťou prieskumu. Pozitívne vnímajú novelu zákona o DPH a napriek protichodným reakciám aj novelu obchodného zákonníka. Pri zákone o účtovníctve podnikatelia vnímajú s nevôľou napríklad predĺženie povinnosti archivovať účtovné doklady na 10 rokov.
Podnikatelia hodnotia negatívnejšie najmä zmeny legislatívy upravujúcej dane, poplatky, investície (-4,80%) či odvody (-5,40). Dôvodom je zrušenie odvodového bonusu pre slabo zarába-júcich, vysvetľuje výkonný riaditeľ PAS Peter Kremský.
Koncom roka 2017 vstúpilo do platnosti množstvo právnych úprav, ktoré majú dopad na podnikateľské prostredie. Z vyhodnotenia prieskumu vyplýva, že podnikatelia najviac hodnotia negatívne legislatívne úpravy, ktorých dopad zvyšuje byrokratickú záťaž. Napríklad v podobe dlhšej archivácie účtovníctva, či administratívy spojenej s ochranou osobných údajov v elektronickej evidencií dát.
Negatívne vnímajú podnikatelia aj schválený štátny rozpočet, ktorý počíta s nárastom výdavkov štátu. Zlým signálom hospodárenia štátu je oddialenie cieľa vyrovnaného rozpočtu. Sklamanie potvrdzuje indikátor Efektívnosť hospodárenia štátu, prístup k štátnej pomoci, ktorý zaznamenal zhoršenie o -5,97%. Množstvo prijatých výnimiek a obmedzení v zákonoch vysvetľuje zhoršenie v indikátore zrozumiteľnosti právnych predpisov -6,09%.
Podnikatelia naopak vnímajú pozitívne najmä novelu obchodného zákonníka, ktorá má zamedzovať nepoctivým fúziám. Súhlas je evidentný tiež pri novele dani z pridanej hodnoty, ktorá má zrýchliť vyplácanie vratiek DPH, či zvýšiť ich kontrolu a transparentnosť.
Pozitívne hodnotenie zaznamenala právna úprava, ktorá znižuje byrokratickú zaťaž a zmierňuje hrozbu sankcií v prípade neokamžitého prihlásenia zamestnanca na UPSVaR, či stále širšie zavádzanie digitalizácie do správy daní. Novela o ochrane verejného zdravia sa zasa z pohľadu podnikateľov minula účinku, hoci jej zámerom bolo zmiernenie byrokratickej záťaže pre zamestnávateľov.
Najnegatívnejšie hodnotenie vývoja si v prieskume vyslúžili okrem dostupnosti pracovných síl a byrokracie tradične aj efektívnosť fungovania štátu, rovnosť pred zákonom a vymáhateľnosť práva. Naopak, prieskum zaznamenal zlepšenie v oblasti vplyvu podnikov na kvalitu podnikateľského prostredia – nárast o 1,7% oproti 0,4% za predchádzajúci kvartál. Likvidita firiem sa zvýšila o takmer tri percentá, rástli aj kvalita produkcie, či vystupovanie voči partnerom a riešenie sporov. O 2,5 % sa podľa podnikateľov zlepšil aj ich vzťah k životnému prostrediu.
Parametre IPP a ich hodnotenie v 4. štvrťroku 2017
Pozn.: Čím dlhší pruh napravo od nulovej osi, tým vyššia spokojnosť podnikateľov s vývojom sledovaného parametra podnikateľského prostredia v danom štvrťroku a naopak. Dáta ku grafu nájdete tu.
štvrťrok |
3Q 2001 |
4Q 2001 |
1Q 2002 |
2Q 2002 |
3Q 2002 |
4Q 2002 |
||
hodnota IPP |
+2,02 % |
+0,69 % |
+0,28 % |
+0,33 % |
+1,09 % |
+1,51 % |
||
štvrťrok |
1Q 2003 |
2Q 2003 |
3Q 2003 |
4Q 2003 |
1Q 2004 |
2Q 2004 |
3Q 2004 |
4Q 2004 |
hodnota IPP |
+1,79 % |
+0,37 % |
+0,31 % |
+0,74 % |
+1,07 % |
+1,48 % |
+1,69 % |
+1,59 % |
štvrťrok |
1Q 2005 |
2Q 2005 |
3Q 2005 |
4Q 2005 |
1Q 2006 |
2Q 2006 |
3Q 2006 |
4Q 2006 |
hodnota IPP |
+1,47 % |
+1,57 % |
+1,56 % |
+1,92 % |
+1,35 % |
+0,87 % |
-0,46 % |
-0,30 % |
štvrťrok |
1Q 2007 |
2Q 2007 |
3Q 2007 |
4Q 2007 |
1Q 2008 |
2Q 2008 |
3Q 2008 |
4Q 2008 |
hodnota IPP |
-0,91 % |
-0,84 % |
-1,05 % |
-0,94 % |
-0,80 % |
-2,45 % |
-1,49 % |
-1,68 % |
|
|
|
|
|
|
|||
štvrťrok |
1Q 2009 |
2Q 2009 |
3Q 2009 |
4Q 2009 |
1Q 2010 |
2Q 2010 |
3Q 2010 |
4Q 2010 |
hodnota IPP |
-3,33 % |
-4,11 % |
-3,49 % |
-3,91 % |
-3,52 % |
-2,61 % |
+0,39 % |
-0,39 % |
štvrťrok |
1Q 2011 |
2Q 2011 |
3Q 2011 |
4Q 2011 |
1Q 2012 |
2Q 2012 |
3Q 2012 |
4Q 2012 |
hodnota IPP |
-0,69 % |
-0,51 % |
-1,35 % |
-2,43 % |
-2,24 % |
-3,46 % |
-3,73 % |
-4,43 % |
štvrťrok |
1Q 2013 |
2Q 2013 |
3Q 2013 |
4Q 2013 |
1Q 2014 |
2Q 2014 |
3Q 2014 |
4Q 2014 |
hodnota IPP |
-3,84 % |
-3,50 % |
-2,88 % |
-2,72 % |
-2,60 % |
-1,07 % |
-2,58 % |
-1,71 % |
štvrťrok |
1Q 2015 |
2Q 2015 |
3Q 2015 |
4Q 2015 |
1Q 2016 |
2Q 2016 |
3Q 2016 |
4Q 2016 |
hodnota IPP |
-2,21 % |
-2,24 % |
-1,75 % |
-2,52 % |
-1,48 % |
-1,74 % |
-2,73 % |
-2,10 % |
štvrťrok |
1Q 2017 |
2Q 2017 |
3Q 2017 |
4Q 2017 |
||||
hodnota IPP |
-1,81 % |
-2,22 % |
-1,96 % |
-2,20 % |
Poznámky k metodológii:
Základným obdobím na výpočet IPP bol 1. júl 2001. Respondenti prvý raz hodnotili zmeny v podnikateľskom prostredí za tretí štvrťrok 2001. V súčasnosti PAS publikuje v poradí už 66. hodnotu indexu IPP, ktorá zachytáva jeho zmeny v štvrtom štvrťroku 2017. Mapovanie podnikateľského prostredia dáva odpoveď tvorcom hospodárskej politiky, kde je ich snaha pozitívna a kde je vhodné prijať zásadné opatrenia na zlepšenie.
Prečítajte si aj:
Trh práce sa stále viac dusí, podnikateľom chýbajú ľudia
Zlacniť elektrinu 200 najväčším odberateľom je nespravodlivé, radšej treba zastaviť dotovanie hnedouhoľných baní
Korupcia je na Slovensku bežná a rastie, osobnú skúsenosť s ňou majú tri štvrtiny podnikateľov
Nechceme na úrady nosiť znovu tie isté zbytočné papiere, nech ich zháňajú úradníci, žiadajú podnikatelia
Eurofondy krivia trh, iba málo prispeli ku konkurencieschopnosti a rastu firiem, ktoré ich dostali. Nerozbehli ani slabé regióny.
V prípade ak máte za to, že činnosť PAS je prospešná, podporte nás príspevkom, hoc vo výške kávy v centre Bratislavy, prostredníctvom https://pas.darujme.sk/2893/ alebo na náš účet IBAN:SK 5283 3000 0000 2201 4356 91