(tlačová správa)
Podľa prepočtov Podnikateľskej aliancie Slovenska po zmene daní a odvodov od 1.1.2013 zaplatí živnostník s príjmom 1000 eur štátu každý mesiac o 21,50 eur viac ako dnes. Platí to pre živnostníkov s nulovými reálnymi nákladmi i pre živnostníkov s reálnymi nákladmi na úrovni 60 % príjmu.
S rastúcim príjmom nad 1000 eur sa dopady navrhovaných zmien čoraz viac diferencujú v závislosti od reálnych nákladov, ktoré živnostník dosahuje. Pri mesačnom príjme 1500 eur stratí živnostník s nulovými reálnymi nákladmi 173 eur mesačne, živnostník so 40%-nými reálnymi nákladmi stratí 92 eur a živnostník so 60%-nými reálnymi nákladmi zaplatí štátu viac o 22 eur.
Nie všetci živnostníci na daňovo-odvodových zmenách prerobia. Malá skupina živnostníkov s mesačným príjmom od 347 do 393 eur si po zavedení zmien polepší mesačne o 109 eur v dôsledku zvýšenia hranice, od ktorej sa živnostník musí prihlásiť do Sociálnej poisťovne a platiť sociálne odvody (táto hranica je zhodná s minimálnym vymeriavacím základom, ktorý sa má od 1.1.2013 zvýšiť zo 44,2 % na 50 % priemernej mzdy). Skupina živnostníkov s príjmami v uvedenom intervale bude oslobodená od platenia sociálnych odvodov, vďaka čomu vzrastie ich čistý príjem.
V prípade živnostníkov, ktorých príjem je vyšší ako 393 eur mesačne a teda budú povinní platiť sociálne odvody, najmenej negatívny dopad daňovo-odvodových zmien pocítia tí, ktorých hrubý príjem je intervale od 830 do 970 eur a majú reálne náklady do 40 % svojich príjmov. Štátu po novom odvedú o 17 eur viac. V prípade živnostníkov so 60%-nými reálnymi nákladmi je interval príjmov, v ktorom sú dopady reformy najmiernejšie, posunutý vyššie – od 1250 do 1460 eur – pričom títo živnostníci rovnako prídu o 17 eur mesačne.
Dopady aktuálnej daňovo-odvodovej reformy na živnostníkov s nulovými reálnymi nákladmi a s hrubým mesačným príjmom od 720 do 2880 eur budú miernejšie v porovnaní s dopadmi reformy, ktorú pripravovala predchádza-júca vláda. Naopak, živnostníci s reálnymi nákladmi na úrovni 40 % alebo 60 % hrubých príjmov budú v dôsledku aktuálnej reformy odvádzať štátu viac, ako by odvádzali po zrealizovaní reformy predchá-dzajúcou vládou, a to bez ohľadu na dosahovaný príjem. Dopad aktuálnej reformy na skutočných živnostníkov – remeselníkov a prevádzkovateľov služieb, pri ktorých vznikajú reálne náklady, sú teda viac negatívne v porovnaní s dopadmi reformy predchádzajúcej vlády.
Tabuľka: Zmena čistých mesačných príjmov SZČO po zavedení daňovo-odvodových zmien
Hrubý mesačný príjem |
Zmena čistého príjmu pri rôznej úrovni nákladov (v eur) |
|||
Reálne náklady živnostníka ako % z príjmu |
||||
0 % |
20 % |
40 % |
60 % |
|
500,- |
-21,50 |
-21,50 |
-21,50 |
-21,50 |
1000,- |
-21,50 |
-21,50 |
-21,50 |
-21,50 |
1500,- |
-172,70 |
-172,70 |
-92,20 |
-21,50 |
2000,- |
-292,80 |
-292,80 |
-123,00 |
-72,90 |
2500,- |
-413,00 |
-377,20 |
-153,70 |
-102,50 |
3000,- |
-539,80 |
-453,50 |
-184,50 |
-123,00 |
3500,- |
-672,40 |
-538,20 |
-211,51 |
-143,50 |
4000,- |
-797,30 |
-615,10 |
-231,50 |
-164,00 |
5000,-
|
-1035,50
|
-769,80
|
-290,40
|
-205,00
|
Grafy s dopadmi daňovo-odvodových zmien na živnostníkov v závislosti od výšky ich príjmov a dosahovaných reálnych nákladov uvádzame v prílohe.
Príloha: Dopady daňovo-odvodových zmien na čisté príjmy SZČO